Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K46a53r57e80l 90N50á81p11r66a70v24n46í83k 7258154157

ještěže jsem matematiku nestudoval, bylo by mi to stejně k ničemu:-/:-)

0/0
22.1.2019 14:12
Foto

R31a37d73k54a 40K25i28e49l92b27e42r23g96e74r29o39v90á 6873677280274

neumím, nechci rozumět, složité, nevím:))...ahoj Pavle;-D...já si tu s dovolením užiju svého největšího miláčka, kterýžto má toho nejlepšího epigona v Čechách (semtam) - Honzu Řeháčka. Ten miláček je úžasný kanaďan Stephen Leacock a jeho Literární poklesky jsou mým bonbonem v knihovně...

Matematika z lidské stránky, aneb A,B,C

... chudák C je zakrslý a neduživý člověk s plačtivým výrazem. Stálé kráčení, kopání a pumpování mu podlomilo zdraví a pocuchalo nervy. Neradostný život jej dohnal k tomu, že pije a kouří víc, než mu svědčí, a při kopání se mu třese ruka. Nemá sil více pracovat.... a autor početnice často trefně říká - A vykoná za hodinu tolik práce, kolik C za čtyři hodiny.........................

...............Konec C přišel záhy.

Pohřeb to byl prostý a neokázalý. Nelišil se nijak od obvyklých pohřbů, až na to, že A z ohledu na sportovce a matematiky objednal pohřební vozy dva. Obě vozidla vyrazila zároveň, přičemž B kočíroval ono, které vezlo rovnoběžnostěn, obsahující pozůstatky C. A - na kozlíku prázdného vozu - poskytl šlechetně protivníkovi B stometrový náskok, ale dorazil na hřbitov přesto jako první, protože jel čtyřikrát rychleji než B. Vypočítejte, jak daleko je na hřbitov.

Když byla rakev spuštěna jako kolmice, zaplakaly nad ní i manželské trojúhelníky z první knihy Euklidovy....(přeložil František Vrba, doslov .Michael Žantovský, ilustrace Jiří Slíva)

Z toho vidíš, Kynčile, můj ty zlatý, že já nepomůžu, protože mám radši asi přeci jen tu literaturuV

snad poradí jiní;-) fajn večer

+3/0
21.1.2019 20:37

P34a36v56e91l 16K84y72n30č91i92l 4510224576972

:-)Zdar děvčico, jako obyčejně jsem se skvěle pobavil.;-D;-D

+1/0
21.1.2019 22:46

P98e21t71r 54L31a35n18g86e73r 6175685130902

To není úloha, to je zhovadilost. Po všech stránkách.

0/0
21.1.2019 20:05

M51a83r54i94e 56Š85í86p95k10o27v61á 5342402544287

Tak pro pobavení dobrý...díky té formulaci zadání. Docela bych chtěla poznat autora toho příkladu.

Jistě Mgr. (no, tedy magor určitě) :-D

+1/0
21.1.2019 17:25

P33a90v10e49l 75K29y28n28č43i46l 4920184476622

Také bych ho rád poznal. Možná to byl nějaký imigrant ze Sýrie.;-D;-D;-D

+1/0
22.1.2019 19:29

M48a33r12i92e 30Š45í46p96k93o36v69á 5112982934207

Ano, něco jako Tatar:-D

0/0
22.1.2019 19:30
Foto

J30a90n 79P89r85a49ž26á67k 4638247319650

R^No, v tom prikladu uz chybi jen otazka, jak se jmenovali clenove rodiny Povidavych a kolik jim bylo let. ;-D

0/0
21.1.2019 17:17

P36a61v20e92l 78K58y46n78č37i31l 4460344816642

To je přesně ta správná otázkaR^R^

0/0
22.1.2019 19:29
Foto

J96a72n 78Ř73e30h33á18č23e55k 7220286601235

tak tomu se odborně říká "zapařený příklad" :-)R^

+2/0
21.1.2019 17:03

P32a64v48e77l 97K79y19n45č83i42l 4900524616252

Ano, přesně.:-)

0/0
22.1.2019 19:30
Foto

K81a97r53e55l 17C31a23c29h 8949834495114

Češtinu mám rád a jako bývalý chemik oceňuji geniální české chemické názvosloví, které sice nevymyslel, ale prosadil u nás do všeobecného používání profesor Votoček. Matematika má také svou češtinu, kterou jsem ale chápal o něco méně. Při zkoušce z matematiky, kde jsem neuspěl, mi krom jiného nebylo jasné, že panu Kartákovi vadilo, že jsem v jakési definici odmemoroval, že cosi platí " tehdy ", místo správného "tehdy a jen tehdy". Já v tom neviděl žádný významný rozdíl, matematik ano.

+1/0
21.1.2019 16:12
Foto

J42a27n 47Ř64e80h59á97č33e55k 7720826671355

Jestli myslíte Karla Kartáka, tak toho jsem znal osobně. To byl na preciznost opravdu pedant. Jinak "tehdy" znamená jednostrannou implikaci, "tehdy a jen tehdy" oboustrannou, tedy ekvivalenci. :-)

A ty kysličníky opravdu nemají chybu. R^

0/0
21.1.2019 17:06

V12e54n89d22u40l87a 31S68z18l36a25u11e66r20o39v98á 7132696637378

Stačilo říct "právě tehdy" - rozdíl je veliký.

Buďto to platí na jednu stranu (tehdy) nebo na obě (právě tehdy).

0/0
21.1.2019 20:52

V96e47n90d97u28l61a 40S54z37l68a19u25e84r29o15v75á 7332166647958

"Příklad nakonec vypočítal vystudovaný matematik, který prohlásil, že nejen, že to je z hlediska Češtiny dost nesrozumitelné a kostrbaté, ale zadání je poněkud matoucí zejména v tom, že není jasné, z jakého počtu minut počítat střední hodnoty. Zda ze součtu 70 a 120 minut, nebo zda pouze z minut 70."

Jsem si skorem jistá, že váš známý říkal, že není jasné, z jakého počtu minut počítat polovinu, ne střední hodnoty.

Úloha je příšerná. Proti výuce pokročilé matematiky či povinné maturitě z matematiky (lehoučká) však dle mého názoru nemluví.

+1/0
21.1.2019 15:56

J28o42s33e90f 32H62u23m48m67e34l 9525126292400

Potkají se dva matematici:

A: Kolik je Tvým dětem?

B: Mám tři syny, součin jejich věků je 36.

A: To mi nestačí.

B: Součet jejich věků se rovná počtu lamp v téhle ulici.

A: Hmm, to mi ještě nestačí.

B: Nejmladší se jmenuje Jakub.

A: Už vím!

Kolik je dětem?

0/0
21.1.2019 15:56

V38e64n62d90u92l77a 56S76z40l49a26u98e25r46o15v62á 7742966157668

Úloha není dobrá.. I z dvojčat je jedno mladší a druhé starší;-)

0/0
21.1.2019 16:00

P19a63v23e10l 75K65y47n91č85i13l 4260164956542

Přesně vystiženo.

0/0
22.1.2019 19:31

J89o50s23e42f 22H85u48m51m11e83l 9745326472760

Žák počítá:Tak tedy nápověda. V úvodu hádanky dal učitel žáku vodítko, že součin věků všech bratrů je 36. Aby žák určil věk každého bratra, musel si udělat rozklad čísla 36 na součin prvočísel. Tj. věk prvního bratra x věk druhého bratra x věk třetího bratra = 36.

Když toto žák udělal (při tom ještě znal počet svítících lamp v ulici), nebyl schopen věk bratrů určit.Byly dvě možnosti

6.6.1=13 2.2.9=13

Důvodem bylo, že mu jako součin věků bratrů vyšlo v některém případě více možností..dvě.Takže řekl učiteli, že i po tom, co si číslo 36 rozložil na součin, není schopen věk bratrů určit.Učitel dal tedy žáku informaci, že jeden z bratrů je nejstarší.

Správné řešení tedy je to, kde dva bratři dvojčata mají staršího bratra. 2.2.9=13 Informace, že se bratr jmenuje Karel je k řešení nepodstatná. Podstatné, je, že se jedná o bratra nejstaršího.

0/0
22.1.2019 20:23

B43l14a58n55k96a 61Š30i73k50u62l25o37v39á 5648893378324

Co je na tom proboha přesně vystiženo?

Tuhle hádanku nám dávala učitelka, když jsme na základní škole probírali rozklad na prvočinitele. Snad jen pro korektnost úlohy by poslední informace měla znít např.: Ten s nejvyšším ročníkem narození se jmenuje Jakub.

A to už tazateli A stačilo ke zjištění, že věk synů je 6, 6 a 1.

0/0
28.1.2019 14:50
Foto

K20l12á70r56a 63T49ů42m83o28v27á 2673624397348

Kvůli "správné češtině v matematice" jsem se značně nepohodla s pančelkou už v devadesátých letech. Moc kreditu jsem nezískala, pančelce coby autoritě se neodporuje. I když to má blbě.:-P

0/0
21.1.2019 15:21

M52a28r70t57i80n 54K69r19e44j33č25í 5101590268835

Já nevím, mně to zase tak těžké, ani nejednoznačné, nepřijde. Stačí si to rozepsat do tabulky a pak už je to jen o rychlém výpočtu.

+1/0
21.1.2019 14:22

M56i83c60h73a60l 64S29e75d30m78í64k 3259705776431

Nejjednodušší je to spočítat v Excelu. Známé hodnoty do tabulky napíšu a neznámé spočítám kupeckými počty:

min CZK CZK/min 1 120 300 2.5 2 70 210 3 3 35 231 6.6 4 25 125 5 soucet 250 866 3.464 prumer 3.464 modus #N/A median 4

0/0
21.1.2019 13:49

M62i21c21h37a71l 19S67e17d18m81í61k 3109675466401

Tabulku ještě jednou, prosté kopírování nefunguje.

min CZK CZK/min

1 120 300 2,5

2 70 210 3

3 35 231 6,6

4 25 125 5

součet 250 866

průměr 3,464

modus neexistuje

medián 4

0/0
21.1.2019 13:53

M63i88c25h98a71l 43S16e88d77m69í32k 3519505776261

__________min______CZK_____CZK/min

1_________120______300______2,5

2_________70_______210_______3

3_________35_______231______6,6

4_________25_______125_______5

součet_____250______866

průměr____3,464

modus_____neexistuje

medián____4

+1/−1
21.1.2019 13:56

B38l98a41n10k70a 14Š87i32k54u74l87o76v51á 5908973638614

Modus a medián máte špatně.

0/0
21.1.2019 23:50

B39o88h25u74m98i70l 15V98a55n32ě42k 5662495672266

Paní Šikulová.

mohla byste uvést jaký je modus a medián podle vás, když tvrdíte, že je pan Sedmík stanovil špatně? Osobně s ním souhlasím.

0/0
22.1.2019 3:13

B38l91a52n62k67a 67Š75i35k74u66l70o34v83á 5668643968784

Modus: 2.5, Medián: 3

Minimum: 2.5, Maximum: 6.6

Aritmetický průměr: μ=3.464, Absolutní odchylka: 296.32,

Průměrná odchylka: 1.18528 ,

Rozptyl: 2.119104, Směrodatná odchylka σ=1.45571425768

Výběrová směrodatná odchylka s=1.45863444969

(první čtyři hodnoty z hlavy, ostatní během 30 sekund na kalkulačce)

Pozn. Je možno souhlasit neosobně?

Zjistila jsem, že modus a medián jsou v učebnicích pro 7. resp. 8. třídu základní školy. Tím víc by měly tyto pojmy být jasné studentům rok před maturitou na obchodní akademii. Příklad sám je zadán dost "neobratně", dále souhlas s Janem Hoffmannem 21.1.2019 12:08

0/0
22.1.2019 10:09

B15o70h21u60m62i50l 39V38a36n10ě24k 5812555642146

Paní Šikulová

obávám se že nemáte pravdu: Ta hlava vás ve dvou případech zklamala. Ostatní jsem nekontroloval

Pro nalezení mediánu daného souboru stačí hodnoty seřadit podle velikosti a vzít hodnotu, která se nalézá uprostřed seznamu. Pokud má soubor sudý počet prvků, obvykle se za medián označuje aritmetický průměr hodnot na místech n/2 a n/2+1.

Modus je hodnota, která se v daném statistickém souboru vyskytuje nejčastěji. Jestliže je četnost všech prvků ve výběru stejná, modus neurčujeme

v našem případě máme soubor 2,5; 3; 5; 6,6 =>

medián=(3+5)/2=4

Všechny hodnoty se vyskytují jen jednou. =>

modus se neurčuje = neexistuje

Pozn: Osobně se běžně používá ke zdůraznění toho, že jde jen o projev daného jedince : Např. Osobně si myslím.

Budete se divit, ale skutečně jde souhlasit i neosobně, např bez osobní účasti na jednání dopisem, prostřednictvím zástupce. Jde o protiklad požadavku: Dostavte se osobně

0/0
23.1.2019 22:00

B17l70a47n59k47a 45Š94i92k63u63l49o18v38á 5458303428904

Pane Vaňku,

hlava, která zde zklamala, rozhodně není moje.

Hodnota 2,5 se v daném souboru o 250 prvcích vyskytuje 120 krát, hodnota 3 70 krát atd.

Soubor o čtyřech prvcích, který uvádíte, neodpovídá zadanému příkladu a mimochodem jeho (aritmetický) průměr je 4.275.

Docela bych přivítala vaši omluvu.

0/0
23.1.2019 23:21

B34l63a61n77k55a 65Š75i50k23u34l41o67v60á 5528293118654

Zdá se, že panu Vaňkovi došly argumenty a omluvit se nehodlá.

Sám blog je klasickou ukázkou přístupu rodičů, kteří po desítkách let zapomněli, co ve škole měli znát (procenta a průměr) a myslí si, že na jejich děti jsou kladeny nesmírné požadavky, když rok před maturitou mají ovládat to, co měly zvládnout už na základní škole.

A že takových rodičů je bohužel hodně, o tom svědčí karma. Ale jejich přístup je cesta do pekel, takhle nás pilní (a početní) Asiati brzy převálcují. Bohužel.

0/0
28.1.2019 15:08

I27v23a29n14a 58M43á19l76k57o96v22á 4428102912150

Prosím o výsledek,ať nezůstávám v mém pokročilém věku v nejistotě.Děkuji

0/0
21.1.2019 12:55

P67a32v56e91l 13K35y60n15č71i19l 4330214636352

To my zatím nevíme, je dnes ve škole.

+1/0
21.1.2019 13:36

P12a20v30e16l 71K28y17n23č86i75l 4290514116962

Je nad Vámi.

+1/0
21.1.2019 14:31

I67v63a18n23a 42M36á10l37k95o37v97á 4398652182570

Vidím,že průměr se mi podařilo spočítat dobře a rychle,ale ta zbylá slovíčka mi nic neříkají(je mi 70)

0/0
21.1.2019 17:42

J94a34n 32H55o51f54f85m90a35n38n 2726970536456

Dobrá, z jakého je ten příklad zdroje? Předpokládám, že to není z Cermatovské maturity. Učím matematiku a tento typ příkladu (spojitá data) je na SŠ dost vzácný. Hádám, že úloha byla zadána v maturitním ročníku gymnázia.

Zdá se mi však, že jediným opravdovým přešlapem v zadání je formulace 50 % z předchozího počtu minut (zcela nejednoznačné), ostatní je jen děs dlouhého souvětí. Aniž bych to chtěl obhajovat, sám bych tento typ úlohy nepoužíval.

Pokud jde o "nepraktičnost" školy, stále je nutno brát v potaz, že významným úkolem školy je vést žáky k pracovitosti jako takové. Tomu "umělost" učiva sama o sobě nebrání. Z hlediska moderních trendů je opravdu nutno klást více důrazu na dovednosti a méně na samotné učivo, které je pouhým prostředkem. Ale inovování stojí hodně práce. A tak se jako učitel snažím v mezích svých sil. I existující učebnice čeká spíše cesta evolučního vývoje. Jako ostatně všechno, co má nějakou hodnotu.

Ke studiu didaktické filozofie doporučuji např. knihu Milan Hejný - František Kuřina: Dítě, škola a matematika. (Jsem si vědom kontroverzí kolem mediálně známé Hejného metody.)

0/0
21.1.2019 12:08

P80a71v60e34l 63K46y17n11č20i78l 4370354736242

Zdravím, no jsem rád, že nevypadám jako blbec a že i matematik mi dal z části za pravdu. Je to z 3 ročníku obchodní akademie.

0/0
21.1.2019 12:26

J91a18n 42H62o98f64f90m50a96n94n 2596510816716

Jasně, já si myslím, že to na čem se nejvíce zlobil Váš známý matematik (druhý odstavec pod obrázkem) bude asi shodné se mnou, jen to bylo někde "ztraceno v překladu".

0/0
21.1.2019 12:53

B81o84h68u38m55i91l 24V65a46n14ě12k 5702495922246

Pane Hoffmane.

ta formulace je u minut zcela jednoznačná. Jde o čtyřčlennou řadu počtu provolaných minut rozdělených podle použitého tarifu. Třetí člen odkazuje na předchozí počet minut v jednotném čísle, tedy musí jít o druhý člen tedy o polovinu ze 70. (nebyla použita formulace předchozí počty minut)

U té ceny by to mohlo být méně jednoznačné, ale vzhledem k tomu, že formulace u počtu minut odkazuje jednoznačně na předchozí druhý člen řady, který jediný obsahuje cenu v Kč/min tak lze usoudit že jde právě o 120% navýšení z 3Kč/min.

Jinak to neni zase tak těžké, je třeba to číst, rozdělit a uvažovat, krok za krokem tak jak to udělal pan Sedmík.

0/0
22.1.2019 3:44

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz