Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mým chodcům a tedy i mně.

Mám to štěstí nebo neštěstí, že jezdím ráno do práce autem a odpoledne se z ní stejným prostředkem i vracím. Mezitím chodím také pěšky za různými pochůzkami setkání, s klienty a podobně a jsem tedy zároveň chodcem. Nemohu říci, že bych s chodci a řidiči byl nějak zvlášť spokojen.

Jsem-li totiž řidič, samozřejmě mi vadí chodci, o nichž jsem přesvědčen, že nemají nic jiného na práci, než mi těsně před autem vstupovat do vozovky. Vstoupím-li na přechod pro chodce, zdá se mi, že mě každý řidič chce přinejmenším nabrat na kapotu a vést s sebou.

Znovu jsem se tedy otevřel zákon 361/2000 Sb. v platném znění a jal jsem se studovat záludnosti vztahů řidičů a chodců. Popravdě není to zrovna nic složitého.

Již § 4 říká, že všichni účastníci silničního provozu, tedy jak řidiči, chodci, cyklisté jezdci na zvířatech apod. se musí chovat ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožovali život, zdraví, nebo majetek svůj nebo ostatních nepoškozovali životní prostředí atd. O dalším psát netřeba.

Co nám tedy chce zákonodárce říci? Chovejte se k ostatním tak, jak byste chtěli, aby se oni chovali k vám!!! Řidič nadává na chodce a po vystoupení z auta nadává na řidiče a naopak. Jak rychle se názor mění. Pozoroval jsem to sám na sobě, až mi došlo, že se chovám jako rozdvojená osobnost.

Na druhé straně co je to tou absolutní předností chodce na přechodu.

V § 5 odst. 1, písm. h) se nařizuje řidiči snížit rychlost nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce pokud tak učinili řidiči jedoucí stejným směrem. Není zde ale řečeno, že již chodec přechází vozovku nebo zcela jasně signalizuje, že přecházet hodlá. Pravděpodobně se tedy má na mysli, že každý přechod je rizikový a je třeba věnovat mu, při přibližování k němu, zvýšenou pozornost. Bohužel však, pokud má vozovka více než jeden pruh a řidič zastaví v jednom jízdním pruhu, řidiči v dalším jízdním pruhu v pohodě pokračují v jízdě. Neuvědomují si, že když např. zastaví nákladní vozidlo, nemůže vědět, proč vozidlo zastavilo a zda tam není nějaké nebezpečí nebo nepřechází vozovku chodec.

Zákonodárce však šel v povinnostech řidiče ještě dále, když mu nařídil, nesmí omezit ani ohrozit chodce, který přechází pozemní komunikaci nebo který zjevně hodlá přecházet. Sdělení když přechází je jasné, ale co je to hodlá přecházet? Skupina žen, které začnou klábosit na hranici chodníku a vozovky, rozhazují rukama a chudák řidič, aby si domýšlel, co mají dámy vlastně za lubem. Nebo naše milá mládež středoškolského typu, která utvoří souvislý proud osob řidiči navzdory neuvědomujíc si, že jejich případní potomci se budou následně chovat stejně a nadávajícími se stanou záhy oni.

Zdálo by se tedy, že vlastně, že chodec je pánem dopravy. Ovšem jenom zdánlivě. Povinnosti chodce upravuje § 53 a následující citovaného zákona. Konkrétně v § 54 se chodci ukládá povinnost, že nesmí vstupovat na přechod pro chodce bezprostředně před blížícím se vozidlem.

Ano a zde je tedy odpověď na otázku, jak je to s absolutním právem přednosti chodce. I chodec musí rozlišovat, zda blížící se vozidlo bude schopno zastavit či nikoliv. Mohlo by se totiž stát, že vozidlo dobrzdit nestačí a chodce zraní. Potom by mu jeho absolutní právo příliš mnoho nepomohlo.

Jednou se mi opravdu stalo, že mi bez rozhlížení do vozovky doslova vběhla jakási dáma v klobouku a pravděpodobně jenom shodou okolností jí moje vozidlo nesrazilo. Protože se ve mně vařila krev vystoupil jsem z vozidla a „dámu“, která měla patrně dojem, že jí …..nesmrdí, jsem oslovil s tím, zda je jí život milý. Odpověděla mi, že má přece absolutní přednost. Opáčil jsem jí, že co jí bude platná absolutní přednost, když zemře nebo bude ležet několik měsíců v nemocnici. Odpovědi jsem se nedočkal.

Co tedy závěrem? Zkusme se k sobě chovat ohleduplně a uvědomme si, že chodci jsme častěji než řidiči a že auto je přece jenom pevnější než chodec a že pobyt v případném vezení nebo zrovna ze zážitků, na které by člověk rád vzpomínal, natož se jím někde chlubil.  A když jako řidič nadávám chodci, vlastně tak nadávám i sám sobě, protože sáhněme si všichni bez rozdílu do svědomí, kdo z nás se někdy nechová jako ona rozdvojená osobnost?

Autor: Pavel Kynčil | pondělí 23.2.2015 10:14 | karma článku: 19,31 | přečteno: 1648x
  • Další články autora

Pavel Kynčil

Mrtvice nechodí po horách

Ač jsem nikdy neočekával, že by se v rodině něco takového mohlo stát, stalo se. Syna, i když nevlastního, postihla mozková mrtvice.

19.2.2024 v 14:38 | Karma: 13,01 | Přečteno: 620x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Kynčil

Střípky z Rhodosu.

Rhodos je krásný ostrov obklopený dvěma moři. Je to vlastně dovolenkový ráj na kterém vypukly v důsledku tepla požáry a mnoha dovolenkářům se tak jejich odpočinek proměnil v boj o holý život.

10.2.2024 v 11:57 | Karma: 12,49 | Přečteno: 316x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Kynčil

Foto střípky z Ischie

Zatoulané snímky z italského ostrova Ischia/ čti Ískia/. Je to takový pall mall z návštěvy krásného ostrova.

9.1.2024 v 10:57 | Karma: 15,53 | Přečteno: 263x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Kynčil

Příběh fotografie - zimní móda s mamkou.

Bylo mi devět a chtěl jsem fotit módu, protože se mi líbily módní časopisy, které dostávala z venku moje mamka.

28.12.2023 v 22:53 | Karma: 15,81 | Přečteno: 272x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Kynčil

Zahrádka na poněkud divný podzim

Ano, podivný podzim. Listí stále na stromech, docela teplo a jak se zpívá v jedné písni od bratří Nedvědů... máky kvetou.

13.11.2023 v 12:41 | Karma: 14,68 | Přečteno: 249x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 309
  • Celková karma 12,75
  • Průměrná čtenost 538x
Píši a fotím, tedy jsem!